Artikel website

Nederlandse organisaties met artikelen voor bedrijven

Bouw een sterke relatie op met klanten via een loyaliteitsprogramma

Het vergaren van klanten is slechts het begin van een (hopelijk) lange klantenrelatie. Vaste klanten zijn klanten die reeds weten wat ze kunnen verwachten en daar blij mee zijn. Daarom komen ze steeds terug en op die manier ontwikkel jij een stabiel klantenbestand. Hoe meer vaste klanten je hebt, des te stabieler wordt je inkomen. Je kunt immers altijd vertrouwen op een aantal klanten die gebruik willen maken van jouw diensten of producten. Daarnaast blijf je ook zoekende naar nieuwe consumenten die jouw artikelen of diensten willen kopen. Het vasthouden van bestaande klanten is echter niet altijd even eenvoudig. Door de felle concurrentie zijn consumenten altijd aan het kijken of het elders niet beter of goedkoper kan. Je ziet dit bijvoorbeeld heel goed in de strijd tussen energiemaatschappijen. Mensen kunnen elk jaar overstappen naar een nieuwe leverancier en kiezen dan gewoonweg voor degene die de laagste tarieven hanteert of juist de leukste bonus uitkeert. Als je klanten aan je wilt binden, dan kun je gebruik maken van een loyaliteitsprogramma. Via een loyaliteitsprogramma kun je makkelijker een persoonlijke relatie met de klanten opbouwen. Zolang jij als aanbieder van een product gewoon een onpersoonlijk bedrijf bent, dan voelt geen enkele klant een gevoel van loyaliteit. Maar als de kant het idee heeft dat jij persoonlijk begaan bent met je klanten, extra moeite doet en bijvoorbeeld ook gebruik maakt van een spaarprogramma, dan versterk je de loyaliteit van de consumenten. De klant heeft dan een positief gevoel bij jouw bedrijf en zal daarom minder snel overstappen. Energiemaatschappijen doen dit door geregeld mailtjes te sturen met extra kortingen voor trouwe klanten en deals waar alleen de trouwe klanten gebruik van kunnen maken. Door een loyaliteitsprogramma kun je ook makkelijker op een persoonlijke manier met klanten communiceren. Je ziet bijvoorbeeld meteen de gespreksgeschiedenis en daar kun je dan meteen op een persoonlijke manier op voortborduren. Als een klant merkt dat je nog precies weet waar jullie het twee weken terug over hebben gehad, dan voelt deze klant zich meteen ook gewaardeerd als individu in plaats van alleen een nummer. Customer loyalty specialist Dunck kan jou dan ook direct helpen om een loyaliteitsprogramma op te zetten. Dat is uiteraard positief, want als je een persoonlijke relatie met heel veel klanten wilt onderhouden, dan kun je daar wel wat hulp bij gebruiken in de vorm van een loyaliteitsprogramma.

Vergroot de loyaliteit via een spaarprogramma

Als je de loyaliteit van klanten graag wilt beïnvloeden, dan kun je gebruik maken van een spaarprogramma. Hiermee zorg je ervoor dat mensen een reden hebben om lid te blijven van jouw organisatie of onderneming. Tevens kun je een spaarprogramma gebruiken om mensen te motiveren om opnieuw bij jouw webwinkel te winkelen. Als ze immers ergens anders een product kopen, dan kunnen ze het aantal spaarpunten niet vergroten. Daarnaast raken ze al hun punten kwijt als ze bijvoorbeeld hun account opzeggen. Via een spaarprogramma kun je de loyaliteit dus vrij eenvoudig vergroten. Het is ook niet zo dat het enkel een trucje is, want de klanten sparen punten die ze vervolgens ook kunnen gebruiken. Er zit dus een doel aan vast en dat motiveert klanten weer om lid te blijven of om producten bij jouw winkel te blijven kopen.

Kijk op dunck.nl voor meer informatie

Op dunck.nl kun je meer informatie vinden over het loyaliteits- en spaarprogramma. Zo lees je op de site bijvoorbeeld meer over:

  • Loyalty program
  • Loyalty insight
  • Loyalty journey
  • Loyalty strategy

Tevens vind je op de site verschillende voorbeelden van bedrijven die gebruik hebben gemaakt van Dunck.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn