Artikel website

Nederlandse organisaties met artikelen voor bedrijven

Een stoomcursus Time-management bestaande uit de beste 5 tips

Je hebt amper overzicht en komt structureel tijd te kort. Laat staan dat je dan nog tijd kunt vrijmaken om je te verdiepen in allerlei time-management technieken. Jou niet gezien. Jij wilt nu praktische oplossingen. Tips waar je direct wat mee kan. Komt dat goed uit! Deze stoomcursus (bestaande uit de beste 5 time-management tips) helpen je direct efficiënter en slimmer werken!

Meer gedaan krijgen in minder tijd — maar dan wel nu.

Time-management. We kunnen het er lang over hebben, we kunnen het er kort over hebben, maar aan het eind van de dag wil je gewoon aan de slag.

Je hebt geen zin, laat staan tijd, om ingewikkelde theorieën te lezen. Jij wilt nu praktische en vooral nuchtere tips over het efficiënter omgaan met je tijd. Pas zodra je de boel op orde hebt, dan wil je wel meer weten over de psychologie achter uitstelgedrag. Voor nu wil je gewoon aan de slag.

Begrijpen we. Daarom hebben we de 5 beste tips op een rij gezet die jouw direct helpen je schaapjes op het droge te krijgen — een stoomcursusje time-management mag je het ook wel noemen.

1.   Creëer overzicht.

Wanneer je hoofd vol zit met onafgeronde klusjes, verzoekjes of andere zaken, is het niet heel vreemd wanneer je het overzicht verliest of ronduit taken vergeet. Je gebruikt je brein op zo’n moment namelijk niet waar het voor bedoeld is.

Jouw hoofd is namelijk bedoeld om over dingen na te denken. Niet om aan dingen te denken. Probeer je dat wel, dan verlies je niet alleen het overzicht, het zorgt ook voor gigantisch veel stress.

Een belangrijk onderdeel van time-management is dan ook dat je jouw brein ontlast. Om dat te kunnen doen, zul je eerst moeten weten welke zaken jouw aandacht opeisen. Pas zodra jij weet wat er allemaal speelt, kun je keuzes maken.

Doe dit door middel van een gedachtedump. Schrijf alles op dat jou op dit moment bezig houdt. Het levert je een overvolle lijst op met onafgeronde zaken, maar daarmee is wel meteen je hoofd leeg – zoals het hoort.

2.   Stel prioriteiten.

Time-management betekent daarnaast: prioriteiten kunnen stellen. Weten welke zaken wel of niet jouw aandacht verdienen en op basis daarvan je (werk)dag plannen.

Jij kunt namelijk wel druk-druk-druk zijn, houd jij je enkel bezig met klussen die geen waardevolle bijdrage leveren aan je (werk)dag dan verdoe je enkel kostbare tijd.

Weet daarom waar jouw focus moet liggen. Wat zijn op dit moment jouw belangrijkste klussen? Wat zijn zaken die binnen je functie horen en die simpelweg moeten gebeuren? Zijn ze waardevol? Brengen ze je dichterbij je doel? Zijn er consequenties wanneer je deze klussen niet uitvoert?

Regelmatig stilstaan bij dit soort vragen helpt je jouw tijd efficiënter te besteden.

3.   Onderscheid projecten en taken.

Modern timemanagement houdt ook in dat je realistisch met je tijd omgaat. Neem jij je namelijk voor om aan een grote klus te werken, zonder vooraf te weten hoeveel tijd zo’n klus eigenlijk vraagt, dan kom je geheid voor verrassingen te staan.

Hak je zo’n klus echter op in hapklare brokken, dan heb je niet alleen meer overzicht, het geheel valt ook makkelijker te plannen. Leer daarom onderscheid maken tussen projecten en taken. 

Een project is in feite alles wat je doet dat uit meer dan één taak bestaat. Het is een bundeling van verwante taken waarvan je hetzelfde eindresultaat verwacht.

Taken zijn simpelweg de dingen die je doet om een project uit te voeren of af te ronden.

4.   Werk vanuit een waterdicht systeem.

Zoals je eerder las, is je hoofd geen goed instrument om taken en afspraken in op te slaan. Enerzijds omdat je ze vergeet, anderzijds omdat het stress oplevert.

Sla deze zaken dan ook ergens anders op. Op één vaste plek. Een die overzichtelijk is en altijd toegankelijk: jouw eigen waterdichte time-management systeem. Bestaande uit twee dingen: een agenda en een takenmanager.

  • Die agenda gebruik je voor alles dat tijdsgebonden is, zoals afspraken, reistijden of grote klussen.
  • De takenmanager bevat al je andere (kleine) taken of zaken die je nog met iemand wilt bespreken.

Vanuit deze plek werk je, dát is jouw verkeerstoren.

In een cursus Time-Management wordt verder ingegaan op hoe je zo’n waterdicht systeem inricht. In Outlook bijvoorbeeld.

5.   Houd je systeem bij. 

Uiteindelijk heb je pas iets aan deze time-management tips zodra je het structureel bijhoudt. Het systeem zal namelijk falen wanneer je de ene week besluit om alles in je hoofd te bewaren, en de andere week het vast te leggen in je verkeerstoren.

Wees daarom consequent. Wen jezelf aan dagelijks stil te staan bij je taken en verwerk deze gedurende de dag in je time-management systeem. Het kost je hooguit een uurtje per week, maar het scheelt je een hoop kopzorgen!

Dus:

Vijf tips waarmee je direct aan de slag kunt. Ingewikkeld? Nee. Omslachtig? Zeker niet. Effectief? Zeker weten! Probeer ze daarom eens uit.

En wil je nou de tijd die je hierdoor overhoudt effectief besteden, overweeg dan om een cursus Time-Management te volgen. Hier wordt er verder ingegaan op de theorie en worden je alle actuele methodes en invalshoeken bijgebracht.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn