Artikel website

Nederlandse organisaties met artikelen voor bedrijven

Waar moet je op letten bij een offerte maken?

Wanneer je een onderneming hebt, komt er een moment waarop je gaat werken met offertes. Ook kleinere ondernemingen doen er verstandig aan om zich te verdiepen in de mogelijkheden van een offerte maken. Je haalt er namelijk net wat makkelijker klanten mee binnen én je zorgt ervoor dat de afspraken helder op papier staan. Geen onduidelijkheden, gewoon klare taal. Maar een offerte maken is lang niet zo makkelijk als de meeste mensen denken. Een bedrag op een papiertje schrijven is namelijk in de meeste gevallen niet genoeg. Je wilt meer dan dat. Je wilt ervoor zorgen dat de klant direct kan zien dat je tijd en aandacht besteed hebt aan het opstellen van de offerte. Ook wil je dat de klant direct kan zien dat jij de juiste optie bent, welke prijs je hanteert en hoe lang het duurt voordat je het werk op kunt leveren. Al met al zijn er genoeg dingen waar je aan moet denken, maar het begint bij het vinden van de juiste software. Tip: een offerte maken doe je snel, makkelijk en gratis met de software van Facturatie Office (https://facturatieoffice.nl/offerte-maken/).

De stappen bij een offerte maken

Een offerte maken begint bij het maken van een planning. Wanneer kun je het werk af hebben voor de klant? Hoeveel haast heeft de klant zelf? Je moet eerst weten of dit past. Wanneer het niet past en je de klant toch wilt houden, moet je de ruimte hebben om andere mensen in te schakelen, zoals andere bedrijven of uitzendkrachten. Die kosten moeten meegenomen worden bij het opstellen van de factuur zodat het uiteindelijke bedrag niet te sterk afwijkt van de offerte zelf. Ook is het belangrijk dat je de huisstijl van je onderneming aanhoudt bij een offerte maken. Je wilt immers niet dat de klant het idee heeft dat het een ander bedrijf is dat de offerte gemaakt heeft. Tot slot is het van groot belang om de juiste en vereiste gegevens op de factuur te zetten. Ook je mailadres, want hoewel je de offerte mailt, verliezen opdrachtgevers vaak het mailadres omdat zij de offerte printen en later pas grondig bekijken.  Daarom wil je dat de volgende gegevens er minstens op staan:

  • Prijs
  • Mailadres
  • KvK-nummer
  • Telefoonnummer
  • Tijdsbestek

Waarom is het zo belangrijk?

Een offerte maken lijkt onbelangrijk, tot je er eens mee gaat testen. Bedrijven die meer tijd besteden aan een offerte maken, dat zijn de bedrijven die de meeste klanten binnenhalen. Een offerte maken is namelijk niet alleen het noemen van een prijs. Een offerte maken is een dienst die je aanbiedt aan andere bedrijven, waarbij zij direct kunnen zien wanneer je kunt leveren, wat je kunt leveren en tegen welke prijs. Hoe professioneler je dit aanpakt, hoe beter het is voor jouw onderneming. Het plaatsen van je eigen stijl noemden we al, maar ook het plaatsen van een logo is een verstandige keuze. Wil je meer klanten binnenhalen of de grotere klanten aan je klantenbestand toevoegen, dan is het verstandig om hiermee aan het werk te gaan. Heb je dit allemaal op orde, dan is het verstandig om ook te kijken naar de precieze invulling van de manier waarop je facturen verstuurt. Ook daar is veel winst te behalen, zeker wanneer we kijken naar de gemiddelde kleine ondernemer die nog altijd wat samenvoegt in Word. Om je bedrijf te laten groeien, moet je op zoek naar de manieren om professioneel over te komen, want daar liggen de echte kansen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn