Artikel website

Nederlandse organisaties met artikelen voor bedrijven

Wat is een horeca payroll?

Payrolling is een recente ontwikkeling in allerlei sectoren, maar met name in de horeca. Payroll is Engels voor ‘loonlijst’. De horeca payroll business heeft alles te maken met professionele bedrijven die de loon- en arbeidsadministratie van ondernemers overnemen. Grote bedrijven – hetzij in de horeca of in andere sectoren – hebben vaak een hooggespecialiseerde afdeling personeelszaken of HRM waar een team van opgeleide en ervaren professionals de personeels- en loonadministratie voor zijn rekening neemt. Middelgrote en kleine bedrijven beschikken hier echter zelden tot nooit zelf over. Daarom zijn kleinere ondernemers gedwongen deze administratie zelf te doen, wat enorm veel kostbare tijd en dus geld kost. Er is echter een oplossing voor dit probleem van de horeca payroll, loonadministratie, et cetera. Tegenwoordig zijn er namelijk professionele bedrijven die zijn gespecialiseerd in payrolling. Zo is ook de zorg voor de horeca payroll onafhankelijk gespecialiseerd en geprofessionaliseerd. Wat houdt zo’n horeca payroll dienstverlener precies in? Wanneer je klant wordt bij een dergelijk professioneel en gespecialiseerd horeca payroll bedrijf, hoef je zelf geen moment meer om te kijken naar je personeels- en loonadministratie. Als je jouw horeca payroll aan hen overdraagt, hoef je je zelfs niet meer druk te maken om arbeidsrechtelijk risico’s, het afsluiten van contracten en het afhandelen van ziekteverzuim. Als je een gespecialiseerd horeca payroll bedrijf in de arm neemt, draag je in principe je gehele personeelsadministratie aan hen over. Dit betekent echter niet dat deze derde partij dan ook de beslissingen gaat nemen. Ja, ze zijn hooggespecialiseerd in de horeca payroll business en hebben zeer waarschijnlijk meer ervaring op dit vlak en in dit vakgebied dan jij als horecaondernemer, maar jij blijft onbetwist de baas op de werkvloer en over je personeel. Wanneer je een dergelijke horeca payroll dienstverlener in de arm neemt, delegeer je werk, maar jij blijft de opdrachtgever en dus heb jij altijd de touwtjes in handen.

De waarde van een horeca payroll dienstverlener

Wat je in feite in huis haalt met een horeca payroll dienstverlener is een hooggespecialiseerde en zeer ervaren partner bij wie je terecht kunt voor vragen, advies en het afhandelen van taken waar je zelf niet zo goed in bent of waar je je simpelweg liever niet mee bezig houdt. Een horeca payroll dienstverlener doet waar zij het beste in zijn en zorgt er daarmee voor dat jij je handen vrij hebt om te doen waar jij het beste in bent: je restaurant, café of hotel runnen met passie en overgave, ongehinderd door vervelende en saaie, maar hoogstnoodzakelijke administratieve taken. Hoe werkt zo’n professionele horeca payroll business nu eigenlijk in de praktijk? Om het geheel wat inzichtelijker te maken, nemen we het voorbeeld van Prokx Payroll Professionals. Prokx is een bedrijf dat is gespecialiseerd in het assisteren en overnemen van de horeca payroll voor kleine en middelgroet ondernemers. Ze hebben een professioneel en gedreven team van vijfendertig medewerkers. De kernwaarden van dit bedrijf zijn persoonlijk, pragmatisch en professioneel. Ze houden graag de communicatielijnen kort, gaan samen met jou op zoek naar de beste en meest praktische oplossing voor jouw bedrijf, personeel en situatie en dit alles doen zij geheel professioneel, betrouwbaar en vakkundig. Bij Prokx kun je als ondernemer eerst een horeca payroll scan doen, waarmee je kunt checken wat de toegevoegde waarde voor jou, je bedrijf en je personeel zou zijn wanneer je overstapt naar Prokx als horeca payroll dienstverlener of voor het eerst van een dergelijk service gebruik gaat maken. Vervolgens – wanneer je overtuigd bent van de voordelen die Prokx Payroll Professionals je kan bieden – wordt een samenwerkingsovereenkomst opgesteld en krijgen jij en je personeel een eigen P&O-adviseur toegewezen die er alles aan zal doen om de overstap soepel en succesvol te laten verlopen. Voor jou als ondernemer betekent een samenwerking met Prokx Payroll Professionals dat je je zelf niet meer druk hoeft te maken om de horeca payroll, omdat uitermate gekwalificeerde professionals zich daar nu over ontfermen. Voor je personeel verandert er verder bijzonder weinig. Het grootste verschil zou zijn dat ze vanaf je samenwerking met Prokx een zeer professionele infrastructuur en communicatiesysteem hebben voor alles wat hen aangaat: uitbetaling, loonstrookjes, jaaropgaven, contracten, ziekteverzuim, arbeidsbemiddeling, et cetera. Omdat Prokx de verantwoordelijkheid voor de horeca payroll van jouw bedrijf op zich heeft genomen, heeft je personeel een centraal, professioneel en gespecialiseerd aanspreekpunt voor al hun zaken en zorgen. Daarnaast onderhoudt Prokx natuurlijk nauw contact met jou als ondernemer en eigenaar.

Professioneel betekent verantwoordelijk

Volgens Prokx betekent professioneel zijn ook je verantwoordelijkheid nemen als ondernemer en bedrijf. Voor Prokx betekent dat dat ze zich opstellen als sociaal en verantwoordelijk ondernemer. Dit doen ze door een deel van hun winst af te staan aan het World Food Programme. Dit programma werkt eraan om honger en ondervoeding in de wereld terug te dringen en op termijn hopelijk zelfs uit te bannen. Wanneer je dus een samenwerking aangaat met Prokx Payroll Professionals en je de verantwoordelijkheid voor je horeca payroll aan hen overdraagt, draag je ook bij aan het creëren van een rijkere, mooiere, betere, gezondere en gelukkigere wereld. En wie wil dat nou niet? Prokx Payroll Professionals zorgt er dus op meerdere manieren voor dat je een goede nachtrust tegemoet gaat: niet alleen nemen ze een enorme last van je schouders door alle administratieve personeelszaken van je over te nemen – waardoor je meer tijd overhoudt om je inhoudelijk bezig te houden met je bedrijf – maar ze zijn ook bewuste en verantwoordelijke professionals die hun bijdrage leveren aan een betere wereld.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn